Persbericht: Seksuele oriëntatie en transgender nog steeds ingewikkeld op het werk

| June 6, 2013

WPP-main-logo

Workplace Pride Foundation

Vijzelstraat 20

1017 HK Amsterdam

Seksuele oriëntatie en transgender nog steeds ingewikkeld op het werk

Openlijke steun/acceptatie door management en bestuur cruciaal

Amsterdam, 6 juni 2013. 30% van lesbiennes homo’s, biseksuelen en transseksuelen (LHBT) durft niet voor hun geaardheid uit te komen – ook in Nederland niet. Zij zijn bang voor de gevolgen voor hun carrière of voor pesterijen. En terecht, want 19% van LHBT-mensen geeft aan gediscrimineerd te worden op het werk. Op 7 juni vindt de zevende Workplace Pride Conferentie plaats in Amsterdam. Topbestuurders uit het (inter)nationale bedrijfsleven en de overheid bespreken hoe zij hun organisatiecultuur zo kunnen verbeteren dat ook niet-hetero’s zichzelf kunnen zijn op het werk. Gerrit Zalm, CEO van ABN AMRO, opent de conferentie.

Ca. 1 op de 10 mensen is niet-hetero. Als deze mensen zich niet prettig voelen op hun werk, blijft veel talent en capaciteit onbenut. “Wij voorzien schaarste aan talent zodra de economie weer aantrekt.” aldus Caroline Princen, lid Raad van Bestuur bij ABN AMRO, een van de keynote speakers. “Talent komt niet tot bloei wanneer mensen zichzelf niet kunnen of durven te zijn op het werk. Daarom is diversiteit en inclusiviteit een belangrijk kernpunt van ons beleid. Wij willen talent niet alleen behouden binnen ABN AMRO, we willen ook een aantrekkelijk werkgever zijn voor nieuw talent in de toekomst.”

Europees onderzoek onder 93.000 respondenten van 18 jaar en ouder toont aan dat de acceptatie van iemands seksuele geaardheid verband houdt met de mate waarin hij/ zij zich mannelijk of vrouwelijk gedraagt. “Een mannelijke homoseksueel wordt eerder geaccepteerd dan een homoseksueel die zich vrouwelijk gedraagt. Dit geeft gelijk ook het probleem van transseksuelen weer.” zegt David Pollard, directeur van de Workplace Pride Foundation en organisator van de conferentie. “Het is heel belangrijk dat de top van de organisatie zich openlijk supporter toont van LHBT-mensen op de werkvloer, dat bevordert de openheid en acceptatie binnen een organisatie.”

Over de Workplace Pride Conferentie

7 juni 2013 | 09:00 tot 18:00 | Gustav Mahlerlaan 10, Amsterdam

De Workplace Pride Foundation  (voorheen Company Pride Platform Foundation) is in 2006 opgericht en fungeert als internationaal platform voor de inclusie van lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender (LHBT) mensen op de werkplek. De inmiddels 29 leden van de stichting hebben wereldwijd circa twee miljoen mensen in dienst. Zij delen een visie waarin lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgendermensen op de werkplek en in de samenleving volledig zichtbaar, geaccepteerd en gewaardeerd zijn. Deze 29 werkgevers vervullen daarmee een voortrekkersrol voor andere organisaties.

Noot voor de pers, niet voor publicatie:

Voor meer informatie of voor bijwonen van de conferentie kunt u zich wenden tot Layana Mokoginta, 06-20011181 of mailen naar info@archives-workplacepride.org

Category: HOME, News

Comments are closed.